Vanlig studievardag

Vardagen rullar på och dagarna går ganska långt enligt samma mönster de dagar vi har lektioner. På förmiddagarna har jag alltid lektioner fram till lunch. Ofta går jag vie en kantin och köper frukost. Min vanliga frukost består av 素馅包子 (Suxianbaozi, stor ljus ångad brödklump fylld med grönsaker och svamp), 豆腐包子, (Doufubaozi, tjockt friterat bröd fyllt med tofu, chili och lök) 缸豆饼 (gangdoubing, stekt bröd fyllt med gröna bönor) eller 手抓饼 (shouzhuabing, lövdegsplätt med ägg och gräslök). 




缸豆饼 

手抓饼

Till frukost brukar jag dessutom ta något som liknar yoghurtdryck. Jag har testat igenom många olika smaker, aloe vera, röda bönor, blåbär, naturell, passionsfrukt.... Mjökproduktkulturen i Kina är inte alls lik dem i Finland. Det finns inte riktigt kvarg och yoghurt men dessa yoghurtdrickor är rätt allmänna. Normal mjölk finns i 2 dl packningar eller i liknande påsar som yoghurtdrickorna. 


Aloe Vera smak

Smak av röda bönor

Vi har 4 timmar lektioner på förmiddagarna och sen blir det lunch. Oftast går vi med mina andra utbytesstuderandevänner på lunch i någon av kantinerna på campusområdet. Ifall man har valbara kurser, har man även kurser under eftermiddagen. Måndagar har jag eftermiddagslektioner. För det mesta spenderar vi eftermiddagarna med att göra läxor och studera i Dr. Bread, som är en cafeteria på campusområdet eller i en park. Vi har en hel del läxor och det är flera timmar hemuppgifter dagligen och därpå även förberedelser för nästa dagens lektioner och möjliga förhör. Dessutom studerar jag inför ett officiellt nivåprov, HSK 4. Det är ju för att lära mig kinesiska som jag är här J

Elery (USA), Michael (USA) och Elena (Italien) i Dr. Bread 

På kvällen går jag ibland ensam eller med kompisar och idrotta, varefter det är middagsdags oftast i någon av kantinerna. Efter det brukar jag ännu gå och studera och chilla med kompisar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ensivaikutelmia lähiympäristöstä

Lunch with our classmates 午饭跟同学们

Våran "Dorm 16" (宿舍16)